Sonata
Za izraze, ki jih bomo spoznali danes in v prihodnjih urah, si že slišal(-a) v preteklih letih ter na letošnjem kulturnem dnevu Čudoviti svet glasbil.
- Odpri DZ na strani 58, preberi besedilo in si oglej fotografije.
V zvezek zapiši naslov Sonata ter današnji datum in odgovori na spodnja vprašanja.
- Kaj pomeni pojem sonata? Razlago najdeš v 2. odstavku.
- Med katerima dvema sonatama so razlikovali že včasih?
- Kakšen je v sonati 1. stavek, 2., 3. in 4.?
- Odpri priloženo povezavo ter DZ na strani 59 ter poslušaj primere rondoja, teme z variacijami, menueta, sonatne in pesemske oblike.
- Odpri posnetek z naslovom Ko bi vsa ljudstva na svetu. Lani smo to skladbo in to obliko uporabili z otroškim pevskim zborom na Lavrici. Pri 0:47 boste opazili, da ena skupina otrok poje eno temo, druga skupina pa drugo. To je tipična lastnost RONDOJA.
- Odpri posnetek skladatelja B. Brittna Vodnik po orkestru za mlade ljudi. To skladbo si že poslušal na letošnjem kulturnem dnevu. Se še spomniš, kaj pomeni TEMA Z VARIACIJAMI? Samo spomnim, da je tema osnovna glasbena misel, variacija pa je glasbena oblika, ki temelji na spreminjanju neke teme (osnovno temo v nadaljevanju skladbe skladatelj spremeni tako, da spremeni njen ritem, hitrost, glasnost, tonovski način ...).
- Poslušaj Bachov MENUET. Ta glasbena oblika je v tridobnem taktovskem načinu (valček) in v tridelni pesemski obliki (A B A).
- SONATNO OBLIKO poslušaj v skladbi L. V. Beethowna (CD posnetek št. 68 ali iRokus DZ str. 60).
- PESEMSKO OBLIKO smo omenjali pri petju pesmi. Pesmi so enodelne, dvodelne ali tridelne. Primer na otroški pesmici Izidor ovčice pasel. Prva kitica je A del, refren je B del, oblika je torej A B in pesem je dvodelna. Zagotovo boš sedaj na podlagi tega znal(-a) določiti pravilno pesemsko obliko tudi pri ostalih skladbah, ki jih že poznaš.
- V zvezek nariši miselni vzorec z naslovom GLASBENE OBLIKE, okoli zapiši glasbene oblike, ki si jih spoznal(-a) in jih imaš na strani 59 ter zraven na kratko pripiši, kaj je za vsako glasbeno obliko značilno.
- V DZ na strani 60 odgovori na vprašanja. Ponovno poslušaj posnetek na iRokus ali CD-ju (prehod iz počasnega v hitri, "allegro" del boš prepoznal(-a) pri 1:27). Sedaj že veš tudi, kaj pomeni beseda "allegro", kajne? :)
Učiteljica Saša